O projekte

Podnikateľský nápad roka je projekt, ktorý oceňuje najlepšie podnikateľské nápady a pomáha k ich úspešnej realizácii.

NEWSLETTER:

Chcete dostávať zaujímavé novinky z podnikateľského prostredia priamo do vašej e-mailovej schránky? Prihláste sa na odber nášho newslettera.

Daniel Minárik (retail.bi): Dva roky po Nápade

04.08.2014  |  Autor: ADMIN  |  Kategória: Aktuality

…alebo napriek tomu, že sme prešli kus cesty, stále sme len na začiatku.

Myslím, že približne takto pred rokom som písal blog o tom, ako sa odrazil rok po víťazstve v Podnikateľskom nápade roka 2012 na fungovaní našej spoločnosti a na samotnej aplikácii ProfitUp. Dostal som opäť milú príležitosť, napísať o tom, ako sa nám darí po dvoch rokoch. Keby som to mal nejak v jednoduchosti zhrnúť tak si myslím, že sa nám darí dobre, či už z hľadiska finančnej návratnosti, nových klientov alebo aj z hľadiska vývoju ProfitUp.

Pre tých, ktorí o nás nepočuli - ProfitUp je business intelligence riešenie určené na zber, spracovanie a analýzu veľkého množstva maloobchodných dát. Má jasný cieľ – zvýšiť̌ profit a zlepšiť̌ ďalšie kľúčové ukazovatele rastu maloobchodníkov.

Nápad bol len začiatok

Budem sa asi opakovať, ale nápad je len malý zlomok celkového úspechu a čím viac času od nášho začiatku uplynulo tým je ten zlomok menší. Počas uplynulého roka sme sa snažili zamerať primárne na získavanie nových klientov, expanziu na zahraničné trhy a samozrejme na vylepšovanie aplikácie, ktorej novú verziu sme oficiálne spustili začiatkom leta 2014. Od nášho úspechu v Podnikateľskom nápade roka 2012 je to už tretia verzia a je diametrálne odlišná od verzie, s ktorou sme získali titul Podnikateľský nápad roka. Viem, že keď náhodou budem písať tento blog aj o rok tak bude opäť plná noviniek, aby sme udržali krok s vývojom trhu.

Veľmi nás teší, že sa nám darí držať plánov a že stále rastieme. Rast v začínajúcej firme však neznamená len viac klientov a tržieb, ale primárne viac práce, skúsenosti a učenia. S pribúdajúcimi klientami sme zistili, že nie na všetko stačíme len my dvaja a je nutné rozšíriť tím, aby sme zvládli držať krok s trendami, podporiť predaj alebo zvládnuť servisovať súčasných klientov.

Najlepší možný štart

Naše fungovanie by som rozdelil na dve časti – “pred” a “po” Podnikateľskom nápade roka, keďže ho považujeme za najväčší zlom v našom fungovaní. Pred súťažou sme na aplikácii už pracovali takmer rok a mali sme funkčnú verziu nazvanú RBi (Retail Business intelligence) a čo bolo podstatné, verili sme jej. Napadlo nás, že by bolo super dať si náš nápad validovať odborníkmi z trhu a verejnosti a tak sme sa prihlásili. Úprimne som nám nedával ani šancu dostať sa do Top 10, keďže náš nápad bol tak špecifický a zameraný na firemnú klientelu a nie na koncového zákazníka. Víťazstvo bolo pre nás úplným šokom.

Motiváciou prihlásiť sa bolo pre nás hlavne získanie spätnej väzby, spoznanie nových zaujímavých ľudí a zviditeľnenie sa. Zviditeľnenie bolo neoddeliteľnou súčasťou získania titulu Podnikateľský nápad roka 2012. Prišla vlna medializácie a s uvedením nášho produktu na trh nám nakoniec pomohla najlepšia agentúra na trhu. Kampaň z dielne Wiktor Leo Burnett si mnoho našich klientov pamätá aj po dvoch rokoch. Okrem toho sme mali možnosť pracovať s profesionálmi s poradenskej branže alebo získať cenné rady od business kouča Rudlofa Lukačku, ktorý nám spolu s Wiktor Leo Burnett pomohol aj so zmenou názvu na ProfitUp. Neoceniteľná bola pre nás aj pomoc pri neskorších jednaniach s investormi.

Ďalším zlomovým bodom bolo získanie investora Michaela Rostocka, s ktorým sme sa spoznali práve na podujatí organizovaným Združením mladých podnikateľov. Investora sme aktívne nehľadali, keďže od začiatku sme sa snažili viesť spoločnosť tak, aby sme nepotrebovali cudzí kapitál a pre Michaela sme sa rozhodli hlavne kvôli tomu, že sme si sadli ľudsky a že nám pomáha s koučingom a pri zložitejších problémoch.

Zopár rád na záver

Mal som možnosť zažiť Podnikateľský nápad roka z oboch strán - ako účastník v roku 2012 a ako porotca v minulom ročníku (2013). Hlavným problémov veľkého množstva nápadov bolo to, že boli väčšinou vo fáze úplného nápadu, bez žiadnej realizácie.

Ak chcete presvedčiť porotu tak musíte ukázať, že nápadu veríte , lebo nápad je primárne o ľuďoch, ktorí za ním stoja. Prihláška v štýle “potrebujem 30 000 EUR a spravím toto a toto” myslím zmysel nemá. Tým som sa dostal k druhej veci – nepozerajte na krátkodobý kapitál a nesnažte sa za každú cenu získať investíciu. Mali by ste od začiatku mať v hlave alebo ideálne na papieri aspoň jednoduchý biznis plán a mať jasno v tom, čo bude hlavným zdrojom príjmov a kedy. Samozrejmosťou by mala byť dokonalá príprava na prezentáciu a poznanie trhu, na ktorom chcete podnikať.

Držím palce!

Daniel Minárik

Vyhlasovateľ:
Generálny partner:

Partneri:

Mediálni partneri:

Podporovatelia:
Podnikateľský nápad roka 2014 sa koná pod záštitou Ministerstva financií SR